Vi vet alla att en främmande person är något man inte känner. Trots detta får det flesta vuxna och många barn upp obehagliga bilder i huvudet när de tänker på ordet ”främling”.

Dessa bilder kan faktiskt stoppa oss från att vara trygga och säkra, och hindra barns säkerhet. Våra bilder kan distrahera oss från faktumet att främlingar helt enkelt är folk vi inte känner väl; män, kvinnor, folk i rullstol, någon med en valp i famnen, äldre eller barn.

Detta kan leda till att vi ger förvirrande information till barn; vi kanske upptäcker att vi berättar för dem att de inte ska prata med främmande personer och sedan förväntar oss att de ska prata och vara trevliga mot främlingar såsom barn på lekplatsen, gäster på ett bröllop eller kassörskan i affären.

Det är ju faktiskt så att alla är ju en främmande för någon, och det är ju inget fel med det! Världen är full av spännande människor vi helt enkelt inte träffat. Vi vill ju att barn ska leva händelserika liv, och i det ingår det ju att barn behöver träffa nya människor, men de ska träffa dem på ett tryggt sätt.

Kidpower säger till barn att vi tror att de flesta människor i världen är snälla. Det betyder att de flesta främmande personer är snälla också, och att om barn någonsin behöver hjälp skulle de flesta människor, även en främmande person, hjälpa dem. Men, eftersom vi inte kan se på någon om de skulle kunna vara en av de få människor som skulle vara ett problem har vi några grundläggande säkerhetsrutiner, så att vi inte behöver oroa oss.

Barn uppskattar att lyssna på lugna, positiva vuxna som berättar att alla, även vuxna, beter sig annorlunda när vi är ensamma eller om vi är tillsammans med någon som kan hjälpa oss.

När unga barn vet att deras säkerhetsregel är att ”Kolla först med den vuxna som bestämmer innan du pratar med främmande när du är ensam” och när de får öva på att göra detta på ett positivt och framgångsrikt sätt – är det större chans att de använder sina kunskaper ute i verkliga livet.

Barn har ofta väldigt förvånansvärda idéer om vem de känner och inte känner. De kanske tycker att de verkligen känner den som delar ut posten till exempel! Ett sätt att börja bygga upp en oladdad och tydlig förståelse av ordet “främling” i ett barns tankar är att börja använda ordet så ofta och ”korrekt” som möjligt. Du kanske börjar med att fråga ett ungt barn vilka som är främmande personer i en tidning (antagligen alla) eller bara i förbifarten nämner att ”Mormor ska ta med sig en vän till middagen ikväll. Hon är en främling för mig, men inte för Mormor. Det ska bli kul att träffa henne”.

Med en grundläggande förståelse för vad en främling VERKLIGEN är, är barn mer förberedda att göra säkra val, följa familjens säkerhetsregler angående att vara säker med främmande personer och att fylla sina liv med nya vänner.

Copyright © Kidpower Teenpower Fullpower. Kontakta oss för tillstånd att kopiera och använda: 08-­508 666 04 eller info@kidpower.se